Diákszínpad
2005.11.12. 10:34
Volt egyszer egy diákszínpad ...
- Ötven éve alakult meg a HMG diákszínpada -
Ha az alkalom és a megemlékezés terjedelme megengedné,
évszázadokra visszanyúló bizonyítékokat sorolhatnánk arra, hogy Szentes
gimnáziumát mindig is a tudomány, a jellem és művészet alkotóműhelyének
tekintették. Mára sem vesztett időszerűségéből egy 1888-ból származó gondolat:
"Egy nemzetnek művelt embere éppúgy nem
lehet elég sok, mint gazdag embere. "
(Szeder János)
Hosszas visszapillantásra nincs módunk, de az bizonyos,
hogy az elmúlt század első felének szentesi művelődéstörténete a gimnáziumon
alapul. Erről tanúskodnak a korabeli helyi lapok, a századelő idevágó plakátjai.
A gimnázium tanárai a város meghatározó közösségét jelentették, a felsős
diákokkal együtt az igényes rendezvények legfontosabb közönségét alkották. A
város zenei életében szervezőként is jeleskedett az egyébként matematikus Járay
Imre igazgató, a cserkészmozgalom művészeti lehetőségeit aknázta ki Mihóczy
Rezső. És ezt a sort még hosszasan lehetne folytatni.
A XX. század második felében több hivatalos szervnek is
fő feladata lett a művelődés irányítása. A társadalom változásaival szélesedett
a diplomások köre. A gimnázium művészetet pártoló és a művészeti munkát alkotó
módon vállaló szerepe azonban nem szűnt meg. Amit a gimnázium ezen a téren tett,
az továbbra is meghatározó maradt a város életében. Hosszú ideig téma volt, ha
Kornya Lajos műsort rendezett. A folytonosságot a művészeti munkában is az
iskolaalapító család leszármazottja: Derzsi Kovács Jenő tevékenysége jelentette.
A természettudós tanár nemcsak zenét szerzett és népdalt gyűjtött, hanem
sokoldalú népi együttest hozott létre. Tanítványai azután az egész ország
művészeti, művelődési életének különböző pontjain kamatoztatták a gazdag
útravalót.
Bár az ötvenes évek merev, utasításos szemlélete
megnehezítette ezt a munkát, mégis elmondható, hogy az 1953-ban megalakult
Diákszínpad az elődök, Jenő bácsi örökösének tekintette magát. Az iskolához
ekkor került fiatal tanár, Bácskai Mihály vállalkozott a lelkes és tenni akaró
diákok összefogására. Mindvégig a diákszínpad vezetője volt. Közben az akadémia
elvégzése után A kategóriás rendezői besorolást kapott.
A Diákszínpad bemutatkozása 1953-ban Mikuláskor történt,
vegyes esztrádműsort mutattak be. Volt ebben szólóének, Karinthy-jelenet,
dramatizált népballada, amely az úgynevezett "szentesi játékstílus" első
állomása. Ennek lényege: a népballada, általában a népköltészet dramatizálása,
színpadra állítása szerkesztés útján. A gyáva legény vígballadát Kozák Eta és
Mácsai Gábor jelenítette meg. Itt váltott ki megérdemelt sikert és kacagást
Balázs Árpád Bánatos Zöld Amadé szerepében. Számel Irén és Gulyás László
énekelt, Pigniczky Nelli kísérte őket zongorán.
Az első nagy megmérettetést Moliére: Fösvény c.
komédiájának előadása jelentette a következő évben. Itt alakult ki az
összekovácsolódás jegyében az a közösség, amelyik biztosította a korhű
jelmezeket, vállalta a szervezést, a tájelőadásokat, ezzel is öregbítve a
gimnázium jóhírét. A szerény anyagi siker sem maradt el. Két osztály bankettjére
és érettségi tablójára futotta belőle. A főbb szerepeket Bali Terézia, Barta
Anna, Badó Zoltán, Barta László, Bíró Ferenc, Szentessy István, Kőrösi Árpád,
Pataki Lajos és Antal Mihály játszották. Harpagont - korát meghazudtoló
érettséggel - Katona Mihály alakította. A fáradhatatlan szervező is Antal Mihály
volt.
Moliére a megtűrt szerzők közé tartozott. A bátrabb
áttörést 1954-ben az Uborkafa bemutatása jelentette. Az a tett, hogy a
túlhajtott, igazságtalan, ráadásul értelmetlen begyűjtést minden eszközzel
végrehajtani akaró tanácselnököt a nyílt színen kopaszra nyírják, ez már
merészen hangzott. Az egyik falusi tájelőadáson az első sorban ülő nagylány
felkiáltását csak kipontozva idézzük: "Az apja b… meg, de jó!" A kis, szűk
színpadon egy letakart cimbalom helyettesítette az íróasztalt. Mikor az elnök
keménynek szánt asztaldöngetésére felzengtek a húrok, a közönség kacagása elemi
erővel robbant ki. Ezt már a színjátszók sem bírták ki. . .
A következő feladat a Füllentő és hazug bemutatása volt.
A szerb klasszikus művét erdélyi meghívásra tanulták meg. Az egyik főszerepet
öregdiákunk, dr. Kocsis Ferenc alakította. Az erdélyi bemutató 1956 őszén
elmaradt, de itthon volt néhány emlékezetes előadás. Derekegyházon egy rozzant
szék apróra tört a szereplő alatt. A helyzetet Takács Csaba "beszólása" mentette
meg. A szék alkatrészeit pedig Józsa Jancsi a nagykabátja alatt -emlékként-
csempészte haza.
A Diákszínpad többi tagja előbb a Gyurkovics lányokat
akarta bemutatni, majd e helyett egy fergeteges kabaréműsorral aratott sikert. A
szereplők közül meg kell említeni Baranyai Jutka, Gyöngyössy Kati, Lakos Jutka,
Gálfi László, Fazekas István, , Kulcsár Tamás, Berczki Erzsébet, Szentesi Márta,
Árva Kálmán, László Béla nevét. Egy lelkes osztály pedig bábszínházat alapított
a legkisebbeknek Bácskai Mihályné vezetésével. Színpad- technikusai: Kátai
József és Kovács Levente.
Időközben a munka egyre összetettebbé vált. A nagy
műsorokon kívül az iskolai ünnepségek, különböző szavalóversenyek szereplőit is
a színpad adta. A legjobbak segítették a város pedagógus színjátszóit is. A
Móricz esten, a Három a kislány előadásain, az irodalmi színpadi
bérletsorozatban, egy Brecht bemutatón, a Carrar asszony puskáin. Még az ötvenes
években két - ifjúsági témájú - Rozov darabot játszottak nagy sikerrel. A
szereplők: Bella Mária, Dienes László, Untermüller (Újréti) László, Vincze
István. A rendezés segítői: Bereczki Erzsi, Tokácsli Bogi, Borbás Béla, Kiss
Béla, Kiss József, Vass Andris. S közvetlenül utánuk: Déló Márta, Gaál Csöpi,
Dénes Ági, Döme Ica, Döme Gyula, Frenyó Sándor, Kuklai Árpád, D. Szabó Ilona,
Mágocsi Gábor, Takács Pál, Újfalusi László. Szerepeltek a fővárosi Irodalmi
Színpadon, műsort adtak a könyvheti megnyitókon, verset mondtak az ünnepségeken.
Új színt jelentett a Diákszínpad életében és a
társművészetekben is 1963-tól a gyulai Erkel Ünnepségekre (EDÜ) való
felkészülés.
Az első nagy sikert Gyulán a "Röhög az egész osztály"
aratta. A Tanár úr kérem és a Képtelen természetrajz (Karinthy és Nagy Lajos
művei) alapján szerkesztett műsor országos visszhangot keltett, a zsűri is
"kacagni méltóztatott". A nevettetés művészei Gálfi László ekkor már tanári
irányításával: Frigyik Kati, Orosz Kati, Laki Eta, Vangel Sári, Csányi Attila,
Gránicz István, Vidovics Ferenc és társaik voltak.
A következő gyulai műsoruk az ifjúság ellentmondásos,
mégis értékes mai arcát mutatta be, főként a kortárs szerzők műveiből: Naggyá
lenni címmel. Déló Márta, Bertus Erzsi, Bölcskei Molnár Éva, Orgovány Ibolya,
Kupcsik Mária, Csák Rózsa Szél Julianna, Kisgyörgy Márta, Kukovecz György, Török
B. János munkája hozta meg a sikert.
A felkészülés igényessége és az egy-két bemutató
lehetősége közötti ellentét feszültsége hozta létre a megyei diákszínpadok
műsorcsere mozgalmát. A sok áldozattal összeállított és megtanult értékes
műsorok körbejártak a megye középiskoláiban, sőt eljutottak a megye határain
túlra is. Ez az új forma vetette föl azt az ötletet, hogy minél több kötelező
olvasmányt igyekezzenek színpadra állítani. Ennek az igénynek és az új I.
osztályos tantervnek a találkozásából született meg az 1966/67-es tanévben ismét
a Fösvény. Ezt az előadást különböző helyeken több mint ötezer néző látta.
Kupcsik Mária, Kovács Magda, Vecseri Márta, Mezőfi József, Truczán Péter,
Perczel Olivér, Török János, Dömsödi László, Szalva Vilmos, Almási János vették
körül a tehetséges cimszereplőt, Sebesi Bálintot. Néhány előadáson Anselm
szerepében dr. Barta László tanár úr is hozzájárult a sikerhez, emellett a darab
egyik művészeti munkatársa Gidófalvy Györgyné tanárnővel egyetemben. A
diákszervezők és munkatársak közül Borsi Ibolya és a maszkmester, Dózsa Erzsébet
munkája volt kiemelkedő.
A fösvény sikere és előadás-sorozata azt eredményezete,
hogy a "Mini-Fösvény" lett a gyulai versenydarab is. Szellemes összekötőszöveg
segítségével - Bácskai Mihályné tanárnő alkotása - vitték színre a komédia
kulcsjeleneteit. Bölcskei Molnár Éva pedig az előadás feledhetetlenül kedves
narrátora volt. A zenei összekötést zongorán Bácskai Misi vállalta. Végül is
csak ezüst minősítést kaptak, mert az irodalmi színpadok korszakában ez a
"hagyományos" színjáték forma szentségtörésnek számított. A "csorbát"
versösszeállításokkal küszöbölték ki, s arany minősítést nyertek a következő
EDÜ-kön, 1969-ben, 1971-ben, 1973-ban. Ekkoriban kezdtek el színpadozni: Gilicze
Judit, Szarvas Mariann, Szarka Zsuzsa, Fazekas Márta, Miskolczy Lídia, Déló
Gabriella, Andrikó Antal, Búzás Péter, Dömsödi József, Varjasi János. . .
A Diákszínpad tagjait az eleven játék mellett a szép
magyar beszéd igénye is jellemezte. Próbák előtt, bemelegítésül nemcsak
mozgásgyakorlatokat végeztek. Sor került a tiszta hangképzés és beszédművelés
gyakorlására is. Így érthető, hogy a színpad tagjai vers- és prózamondásban is
jelesül állták meg a helyüket. A szép magyar beszédért többen kaptak
Kazinczy-érmet: Kupcsik Mária (kétszer), Bácskai Erzsébet, később Nagy Ágnes és
Szalma Tamás. A Mikszáth Kálmán emlékére rendezett országos prózamondó verseny
győztese Holman Endre, aki versmondásért aranyérmet kapott Bácskai Erzsébet és
Bácskai János társaságában. Utóbbit saját verseivel is meghívták Sárvárra, a
diákköltők országos találkozójára. Az eredmények mögött a színpadi munka hatása
áll, ugyanakkor példájuk visszahatott a művészi munka színvonalára.
Szép, közösséget erősítő ünnepségre is sor került, 1973.
őszén rendezték meg a Diákszínpad húszéves találkozóját. Az ünnepi műsor és az
azt követő találkozó megerősítette a színpad nevelőmunkájába vetett bizalmat.
Más jellegű, de ugyancsak a HMG-t reprezentáló rendezvény volt a diákszínpadok
országos minősítő versenye 1974. áprilisában. Az iskola és a város jó
házigazdája volt több megye fiataljainak. Látszott, hogy a Diákszínpad
megszolgálta a korábban kapott "Szentes Város Fejlesztéséért" emlékplakettet.
Több műsora, rendezői tanulmánya jelent meg a színpad-vezető Bácskai Mihálynak.
Könyve (Diákszínpad és diákszínjátszás) kötelező olvasmánnyá lépett elő nemcsak
a népművelők képzésében, hanem az egyetemen a leendő magyartanárok számára is.
Egyre növekedett az érdeklődés a Diákszínpad munkája
iránt a város, sőt az országhatárokon kívül is. Másodszor is elnyerte a Kiváló
Együttes címet. Főként verseny-műsoraikat, riportokat közvetített a rádió és a
televízió. Olyan iskolát teremtettek a diákszínjátszásban, amelyet átvenni
igyekeztek országszerte, sőt a Magyarok Világszövetsége - a külhonból
megnyilvánuló érdeklődés miatt - kiadványaiban másutt is népszerűsít.
Tevékenységüket elismeri a színjátszók nemzetközi szövetsége, néhány külföldi
meghívás is érkezik. Volt egy meghívásuk Finnországba, a nemzetközi
folklór-fesztiválra, már a plakátokat is kirakták, úgy volt, hogy a finn tévé
közvetíti a műsorukat, s a tiszteletdíjból megtoldhatják a kirándulást. Az
angliai kapcsolatfelvételre egyik szentesi előadásukra hozzájuk érkezett Alfred
Emmet úr, a londoni Questors színház igazgatója, megtárgyalni a csereműsor
részleteit. de a szűklátókörű megyei hatalmasok közbelépése miatt a színpad nem
utazhatott.
Jutalomképpen eljutott a csoport egy izgalmakban nem
szűkölködő Moszkva-Leningrád útra és Wroclawba, a színjátszók nemzetközi
találkozójára.
Valamennyi hazai szereplésüket nem lehet itt felsorolni.
De említsünk néhányat az emlékezetesebbek közül. Kazincbarcika: meghívások a
nemzetközi fesztiválokra, különdíjak, szereplés a bányászoknak a
leszállóaknában. Pécsvárad - leányvásár. . .
Több alkalommal szerepeltek a Budapesti Művészeti Hetek
és az Egri Nyári Karnevál műsorán, a Visegrádi Színjátszó Napok programjában.
Nagyszerű, közösséget formáló nyári előadássorozat a Balaton körül, és az
edzőtáborok Kiliántelepen és Szigligeten.
A hetvenes évek legjelentősebb sikersorozata a rádió
meghirdette országos Szóljatok, Szép Szavak! versenyeihez fűződik.
A legelsőn, amit még a döntőben is rangsoroltak a Madách
Színházban, 1971-ben a Férjhő kéne mönni népi csúfolót mutatták be. Ezen
külföldi utat nyertek, s a fődíjat: egy mikrobuszt. Ez évekig szolgálta a
szentesi és a megyei közművelődést. A kisbusz segítségével a -fehér foltokon- a
tanyavilágban adhattak műsort. Az előadások előtt magnó-riportokat vettek fel a
"tanyasiaktól" tanulva valóságismeretet. A fődíj lehetővé tette, hogy könnyebb
legyen teljesíteni az országos meghívásokat. Sátoraljaújhelyen mutatták be
pályadíjnyertes Kazinczy-összeállításukat: Rajta tehát, merjünk! címmel.
Egyébként az újhelyi anyanyelvi versenyeken is több színpadosunk szerepelt
kiemelkedően. (Nagy Ágnes Mariann, Molnár János, Schreiner Orsolya. )
Országos versenyt jelentett a jubileumi Petőfi-műsor is:
Az álmok nem hazudnak! - népi sirató. Ennek emlékezetes történetéhez
hozzátartozik, hogy a csoport először nem jutott tovább a területi versenyről.
Ennek egyik oka, hogy a fiúk a felkészülés időszakában élet-halál küzdelmet
vívtak a megyei labdarúgó bajnoki címért - főszurkolójuk, a színpadvezető
irányítása mellett. Vagy talán azért, mert versenytársuk, a szegedi Egyetemi
Színpad a Petőfi rock színháztörténeti jelentőségű műsorával szorította háttérbe
őket. Végül az egész országot megmozgató közönségszavazás mégis eljuttatta
Kiskőrösre, az országos döntőbe a csoportot. Ott csoport különdíjat, egy iskolai
könyvtárat és külföldi utat nyertek.
Vidéki meghívásokon általában a népi trilógia
bemutatásával kezdtek. (Meg kén házasonni, Férjhő kéne mönni, Álljon félre, aki
házas) Ehhez csatolták az éppen elkészült versenydarabjukat, vagyis az új
darabokat nem a versenyen játszották először. Népszerűségükre jellemző, hogy a
népi trilógia darabjait több százszor (!) játszották közönség előtt. Sikereik
egyik összetevője a sajátos játékstílus. Csak "tiszta forrásból" merítettek: a
népköltészet alkotta a színpadi feldolgozás alapját. A szerkesztés az
ellentétekre épített, így jött létre a drámai konfliktus, s még a
népdal-feldolgozásukban is a színpadi cselekvés állt a középpontban. A színpadi
környezetet maguk teremtették meg a játékosok egy-egy mozdulattal, gesztussal,
az azóta általánosan elfogadott jelzések segítségével. Mozgásrendszerükben
felhasználták a népi gyermekjátékok motívumait. Szegény színházat teremtettek,
nemcsak az anyagiak híján, hanem az egyszerűség, az eszköztelenség
esztétikájából fakadóan:semmi feleslegessel nem szabad megzavarni a közönség
képzeletét, viszont ezt állandóan ébren kell tartani, serkenteni, tudatos
jelenetépítéssel, humoros csattanókkal. . . Elvetették a piros pántlikás,
gatyás, gyöngyösbokrétás naturalizmust, fehér ingben-blúzban, garbóban,
farmerben játszottak. Tulajdonképpen a népköltészet parodizálására tettek
kísérletet, abból kiindulva hogy a fiatalság idegenkedik ettől a világtól, pedig
de jó lenne a népi értékeket átvinni a "túlsó partra". Nem kis merészség kellett
a "megszüntetve megőrizni" elvhez, de a közönség, különösen a fiatalok
tapsaikkal őket igazolták. (Ekkoriban bontakozott ki a folk-beat irányzat,
illetve nem sokkal utána a táncház-mozgalom. A színpad tevékenysége, a "szentesi
stílus" ehhez kapcsolódott. )
A játékstílus eredményeit összegező székely mesejáték
feldolgozása, A makacs menyecske a Szóljatok Szép Szavak a népköltészetről
verseny újabb állomása volt. A szolnoki területi versenyen a szegedi Egyetemi
Színpadot megelőzve jutottak a debreceni országos döntőbe. (Pedig a szegediek
ismét színháztörténeti darabbal versenyeztek, a Kőműves Kelemennel, csak a
szentesiek műsorideje jobban megfelelt a műsoridő kiírásnak. )A makacs
menyecskében a szegény ördögöt parádésan alakította Gáspár Sándor. A többiek is
kitettek magukért.
Hangulatában komolyabb színt képviselt egy elbeszélés
adaptáció: Azok a kék lángok, Szalma Tamás főszereplésével. Szentesi
népzenésznek állított emléket a Klárinétos dokumentumjáték Gáspár Tibor
főszereplésével. (A Szóljatok Szép Szavak Hazánkról verseny keretében. ) Talán
ők az egyetlen csoport, amely a versenysorozat összes döntőjébe bejutottak, s
komoly díjakat nyertek, példát mutattak, hogy mire képes egy diákszínpad, ha
sikerül közösséggé kovácsolódnia.
A nagy színpadi sikerek lelkes játékosai: Bácskai
Erzsébet, Csatordai Zsuzsa, Török Kati, Busa Emília, Molnár Lúcia, Juhász
Zsuzsa, Nagy Ági, Vinkovics Ági, Berényi Mária, Hegyi Kati, Marton Klári, Szalva
Olga, Vigh Olga, Zsoldos Piroska, Garai Szabó Ági, Holman Endre, Bácskai János,
Institóris László, Höltl István, Győri Kiss Tamás, Bácskai István, Lovas István,
Horváth Albert, Szentkirályi Sándor, egy ideig Csorba Gyula és Gémes Ferenc. Es
természetesen a két testvér Gáspár Sándor és Gáspár Tibor, akik egymás szerepét
is átvették. Szólni kellene a sokat dolgozó szervezőkről, Léhi Máriáról, Nagy
Gyuláról, meg a két kémia-fizika tagozatos osztályról, akik a szereplők legjavát
adták, s akik -szurkolókként- mindenhová elkísérték a csoportot, élén Balogh
Sumával. Szólni kellene a kísérőtanárokról, Bárkai Ibolyáról, Gidófalvy
Györgynéről, Toókos Ferencnéről, akik szabadidejüket áldozták fel az ügy
érdekében, A felsorolásból ki sem maradhat Aradi Antal, aki sokfelé elvezette a
színpadot a volán mögött.
Meg kellett küzdeni az utánpótlás gondjával is. Csorba
László matektanár vezetésével alakult meg a "kicsik" csoportja, hogy a
"váltással" elkerüljék a nagyobb zökkenőt. A színpadosok negyedikben elbúcsúznak
hagyományos formában. Az érettségizők műsort adnak a Színházban, egyben átadják
a "relikviákat" az utódoknak. (Leggyakrabban a Diákszínpad emblémájával ellátott
pólóját. (Szem nem marad szárazon. . . ) Ezután az utódok is műsort adnak az
eltávozók tiszteletére. A "kisszínpad" önálló versenyműsorral indult a csurgói
országos fesztiválon. (Terülj táska! - mesejáték, összeállította és
rendezte:Csorba László) A szereplők: Bölcskei Molnár Zsuzsa, Darabos Eszter,
Dömsödi Erika, Harangozó Mária, Haron Ildikó, Tóth Erika, Varga Katalin, Arató
Lajos, Halász Árpád, Hrabovszky Zoltán, Molnár Zoltán, Pintér Antal, Szalma
Tamás, Tótok János. Ők voltak a színpad 25. évfordulójának fő szervezői
1978-ban. Ezzel a jubileummal zárul le a Diákszínpad első korszaka. Eddig 160
egykori színpadost tudtunk felsorolni, szándékkal senkit sem hagytunk ki.
Biztos, hogy ennél is többen voltak, akik utódaiknak és egész környezetüknek át
tudják örökíteni Az ember Szépbe-szőtt hitét.
Diákszínpadok 1978-tól
Az "utódok" kíséretet tettek a "szentesi" játékstílus
alkalmazására rokonaink népköltészetére. Elsőként a finn Kanteletár színpadra
állításán munkálkodtak. (Sosem sorvad el az ének) A bemutató lelke Szőke András
volt, aki átvette a rendezés fáradságos munkáját is. (Őt Matyinak szólítottuk,
amikor elsősként felvételizett a színpadra, a Ludas Matyi összes szerepét
eljátszotta. ) Sokoldalú tehetség, egyformán járatos a színpadon, a zenében, a
képzőművészetben, sajátos formanyelvet teremtett a filmművészetben. Ez a kezdő
csoport bejutott a csurgói fesztiválra. (Lelkes szereplők: Hankó Attila, V. Kiss
Sándor, Beliczai Zsuzsa V. Kiss Erzsébet. . . ) A diákszínpad vezetőjét
ekkoriban eléggé lekötötték az iskolaigazgatás gondjai, s ettől az évtől kezdve
sokat kellett törődni a megalakuló irodalmi drámai-osztályokkal.
A drámai osztályok megálmodója, Várkonyi Zoltán úgy
gondolta, hogy elsőben-másodikban ezek a gyerekek ne szerepeljenek darabokban,
ehelyett készségfejlesztő kreatív játékokkal ébresszük fel bennük az "éhséget" a
szereplésre. Ezt az alapelvet már a kezdetek idején sem tudtuk betartani. A
Diákszínpad jubileumi műsorán, 1978-ban már fellépett a néhány hetes első
irodalmi-drámai osztály a "Férjhő kéne mönni" paródiájával. (A drámais csíny
segítője:Bácskai Mihályné)
Ha már játszottak, válaszolni kellett néhány pedagógiai,
dramaturgiai kérdésre. Egész estét betöltő, klasszikus darabokat állítsanak
színpadra, vagy inkább szerkesztett műsorokat, pódiumjátékokat, irodalmi
adaptációkat játsszanak? A diákszínpad tapasztalatai szerint mindkét formának
létjogosultsága van, de a legnagyobb sikereiket rövid pódiumjátékaikkal aratták.
Ennek ellenére klasszikus drámákat többször is műsorra tűztek. Nálunk az a
gyakorlat alakult ki, hogy meg kell keresni azokat a színpadi formákat, amelyek
a legtöbb pedagógiai haszonnal járnak. Ezért játszhattak a drámaisok klasszikus
nagyműveket is. Igen emlékezetes maradt a Hamlet előadása. Formabontó, újszerű
kezdeményezésnek számított, a játékteret az iskola folyosóján, lépcsőin, a II.
emelet "filmes" terén alakították ki, jó akusztikus körülmények között. A
darabot iskolánk drámatanára Keserű Imre rendezte, ő játszotta a címszerepet is.
A drámajátszást, a színpadi közösséget Paál István egyetemi színpadán szerette
meg. Pályakezdőként került a drámaisokhoz, jelenleg a tagozat vezetője. A Hamlet
sikerére jellemző, hogy diákszínjátszók zarándokoltak az előadásra szinte az
egész országból. Joggal kapták meg az ODE arany minősítését 1984-ben. A főbb
szerepeket Szula László, Korcsmáros Gábor, Hajnal László, Zajácz Zoltán
játszották. Klasszikus középkori népi játék, A Pathelin mester ugyancsak rangos
előadásnak számított, országos visszhangot váltott ki, még Franciaországba is
eljutott. Rendezője Perjésné Dózsa Erzsébet, az iskola drámatanára, aki iskolánk
diákszínpadán, majd a szegedi Egyetemi Színpadon bontakoztatta ki tehetségét.
Különös gondot fordít a társművészetekre, rendezései képzőművészeti ihletésűek.
Nemrég kreatív játékgyűjteményét jelentették meg.
A klasszikus darabok színrevitelében László Zoltán,
színész-rendező, drámatanár jár az élen, aki a kolozsvári Magyar Színházban
dolgozott másfél évtizedig. 1990-ben települt át, azóta tanít az iskolában.
Nevezetesebb rendezései a drámaisokkal: Sütő András: Egy lócsiszár
virágvasárnapja (1992-ben), Brecht: Koldusopera (1993-ban), Lorca: Bernarda alba
háza (1993-ban). Ide sorolhatjuk Moliere: A szerelem mint orvos c. vígjátékot,
amely EDÜ aranyérmes lett 1995-ben. A főbb szerepekben Somogyi Szilárd, Paku
Tímea, Csík Adrien, Hajduk Károly és Cseuz László III. dés osztálya aratott
megérdemelt sikert. Rendezte Bácskai Mihály.
A pódiumjátékok, a szerkesztett műsorok, az irodalmi
adaptációk hozták a nagyobb sikert a drámais osztályoknak is. Jelentős kísérlet
volt a Perjésné Dózsa Erzsébet rendezte meseadaptáció, A didergő király, amely a
csurgói fesztiválon különdíjat kapott. A Mikkamakka, Lázár Ervin meséje,
Perjésné Dózsa Erzsébet és Keserű Imre rendezésében Csurgón és Pécsett egyaránt
I. helyezést ért el. A Hét törpe sajátos színpadi feldolgozása, Keserű Imre
rendezésében bejutott a csurgói fesztiválra. (1988. ) Petőfi: János vitéz -
meseadaptáció, Az ODE országos döntőjébe jutott 1991-ben. (Keserű Imre rendezte.
)
A szerkesztett műsorok, összeállítások között a
legjelentősebbek azok a show műsorok, amelyek a negyedikes drámaisok hagyományos
búcsúelőadása. Ezekben a zenés összeállításokban operett-paródiák alkotják a
"súlypontot". Olykor - a torokszorító körülmények hatására - elsikkad a
paródia-jelleg, s a klasszikus operett nyelvén szól az elválás szomorúságáról, a
búcsúzás fájdalmáról. . . A zenés darabok állandó és pótolhatatlan lelke, zenei
szerkesztője, kísérője, Majtényi András, az iskola énektanára, az énekkar
karmestere, ha kell, zeneszerzője, a műsorok zenei összekötője, a színi
felvételizők korrepetítora.
A sort az 1986-os show - műsor nyitotta meg, Keserű Imre
rendezte, Csurgón különdíjat kapott. A Máv-Show zenés játékot Perjésné Dózsa
Erzsébet rendezte, óriási közönségsikerrel, 1987-ben. A Revue pubertic zenés
műsort Keserű Imre rendezte 1988-ban. Showtalan történelem zenés játékot
Perjésné Dózsa Erzsébet rendezte 1989-ben. Ebben az összeállításban érződik
talán a legjobban a rendszerváltozás előszele. A Mozi az egész világ -ot Keserű
Imre rendezte. A Slágermauzóleum 1994-ben, a Jubileum 1995-ben bekerült az ODE
fesztivál döntőjébe. Mindkét alkotás Keserű Imre műve.
Meg kell jegyezni, hogy a különböző versenyek,
fesztiválok bírálói nem halmozták el díjakkal ezeket a zenés show műsorokat.
Attól tartottak hogy a diákszínpadi mozgalom "áttér" ezekre a zenés műsorokra, s
a komoly, "világmegváltó" gondolatokat száműzik a színpadról, A közönség mindig
zajos tetszéssel, hosszantartó tapssal jutalmazta a játszókat, még a
diákfesztiválokon is. (Pedig ott a verseny-ellenfelek ültek a nézőtéren. ) Azóta
ez a forma elterjedt a diákszínpadok között, vagyis a szentesiek újabb iskolát
teremtettek.
Ebben a drámai "műhelyben" önálló alkotások is
születtek. Sajátos, térszínházi elemeket felvonultató, filozófiai kérdéseket
felvető dráma a Dioptria, Keserű Imre és osztályának életjátéka. Fő segítői és
főszereplői: Alföldi Róbert és Nagy (Náray) Erika (1985). Csurgói, illetve EDÜ
különdíjas lett 1987-ben a Variációk c. pódiumjáték, amely azt példázza, hogy a
színpadon nem a szavak a legfontosabbak, hanem a cselekvés. A darabot Majtényi
András osztálya hozta létre 1987-ben, Bácskai Mihály rendezte. A Kreációk,
Keserű Imre darabja különdíjas lett a balassagyarmati fesztiválon. Keserű Imre
alkotása a Képjáték, amely az ODE országos döntőjébe jutott és meghívták a
Szabad Színházak találkozójára, 1994-ben.
Az iskola mindenkor törekedett az alkotó
kezdeményezésekhez megteremteni a megfelelő körülményeket. A nevelőmunka szép
eredménye, hogy a drámaisok tanári "beleszólások" nélkül vittek színre
darabokat, adaptáltak, rendeztek önálló műsorokat. Ezek között az egyik
legkorábbi Golding: A legyek ura regény-adaptáció, amely Jantyik Csaba és
Ternyák Zoltán nevéhez fűződik (1980). A színrevitel sajátossága: nem színpadon,
pódiumon, hanem a nézőtéren, a széksorok között, a folyosót is felhasználva
játszottak. Emlékezetes marad Ternyák Zoli alakítása Röfi szerepében. Az első
drámais osztály kezdeményezte Dürrenmatt: János királyának bemutatását a
díszteremben, körszínházi játékteret alkotva. Az előadást Jantyik Csaba és Szőke
András rendezte (1982). A kollégiumban készültek fel (a kollégium lepedőit is
felhasználva) Arisztofanész: Lüzisztrátéjára. (Kátai József osztálya, 1984-ben.
) Csak fiúk játszották. Emlékezetes alakítások: BajomiGyörgy, Illés László,
Mészáros István (Stefa), Széles László, Zelei Gábor. Sajátos látásmódú, igen
tehetséges drámais tanulónk volt Nagy Kriszta, aki előbb Balázs Béla: Tündér c.
művét állította pódiumra (1986). Csurgón különdíjat, Balassagyarmaton a rendezés
különdíját, a legjobb női alakítás díját (Tóth Edit), és a legjobb férfi
alakítás különdíját nyerték (Alföldi Róbert). Majd a Máter Johanna aratott
megérdemelt sikert (1987). A különböző, évenként megrendezett iskola-napok
megszámlálhatatlan bemutatóinak jelentős része a diákrendezők kreativitását
dicséri. Fodor Gábor 1988-ban színtársulatot szervezett, tájelőadásokat
tartottak a környező községekben. Szerepléseiket újságcikkek méltatták.
Barátjával, Nyáry Krisztiánnal szervezték meg a Dél-Alföldi Diákszínjátszó
Fesztivált.
Igen jelentősnek tartjuk az idegen nyelven bemutatott
előadásokat. Nem kell külön hangsúlyozni, mekkora haszna volt ezeknek a
próbáknak-bemutatóknak a nyelvtanulás szempontjából. Ezek között voltak "tiszta
drámais" produkciók, voltak nyelvi tagozatos előadások, s létrejöttek olyan
előadások is, amikor a drámaisok "segítettek" a nyelvi tagozatos osztályoknak.
Ez utóbbi azért volt hasznos, mert csökkentette a drámaisok és a többi osztályok
közötti valódi vagy vélt ellentéteket. Az első idegennyelvű előadás a
tagozatalapító osztályhoz kapcsolódik. Játékéhségük kielégítésére orosz nyelven
hozták létre A túrista elefánt című, énekes-zenés, sokmozgásos vidám játékot
1979-ben. Emlékezetes szereplők: Kelemen Erzsi, Nacsa Mónika, Jantyik Csaba. Az
előadás nyelvi gondozója és dramaturgja dr. Bácskainé Fazekas Márta, a zenei
szerkesztő- kísérő. Majtényi András, rendezte: Bácskai Mihály. Meg egy
orosznyelvű előadás maradt emlékezetes: a Doktor Ajbolit. Ez is énekes, táncos,
zenés játék volt, Molnár Jancsi és Széles Laci főszereplésével (1984).
A megszülető diákkapcsolatok, a magyar napok
rendezvényei, a kulturális kapcsolatok kiterjesztése, s nem utolsó sorban a
nyelvtanárok lelkesedése magyarázza a sok francianyelvű előadást. Az Emilie
Jolie zenés játékot kétszer is bemutatták. A főbb szereplők: Jámbor Erzsi, Nádor
Petra, Szelényi Szabolcs. Ki kell emelni Catherine Jonas francia lektor
lelkesedését. Dramaturg: dr. Bácskainé Fazekas Márta, Zenei szerkesztő: Majtényi
András, Rendezte: Bácskai Mihály. A Les Fleurs du Mal francia versösszeállítás
és rendezés László Zoltán nevéhez fűződik. Nyelvi gondozója: dr. Bácskainé
Fazekas Márta. A pécsi fesztiválon az I. helyen végeztek. A Les Miserables
musicállal La Roche-ban a fesztiválon szerepeltek. Rendezte: Perjésné Dózsa
Erzsébet és Keserű Imre. Nyelvi gondozója: Antonjuk Éva. Nagy sikerrel mutatták
be A nyomorultak musicalt Szabó (Szávai) Viktória, Tóth Péter, Csizmadia Nelly,
Miklósi Sikes Kinga, Magyar Éva főszereplésével. Nyelvi gondozója: dr. Bácskainé
Fazekas Márta, rendezte: Perjés Gáborné. La Roche -sur- Yonban és Strasbourgban
nagy sikerrel játszották a Pathelin mestert. (Rendezte: Perjésné Dózsa
Erzsébet). Strasbourgban nagy sikerrel játszották Petőfi: János vitézének
francia fordítását. Rendezte: Keserű Imre. Itt mutatták be a Mozi az egész világ
francianyelvű show műsort ugyancsak Keserű Imre rendezésében. A „legédesebb”
szereplője: Bognár Gyöngyvér. Rouenben két darabot is bemutattak: Proust és az
Olasz szalmakalap c. összeállításokat, László Zoltán rendezésében. Perault:
Hamupipőke c. mesejátékával különdíjat nyertek a pécsi országos fesztiválon.
Ezzel a darabbal szerepeltek Bécsben a Középiskolai Fesztiválon. Emlékezetes
alakítások: Kádár Dóra, Farkas Péter, Ádor Orsolya, Fekete Csaba, Bácskai Dávid,
Körtvélyesi Zsolt. A darab nyelvi gondozója: dr. Bácskainé Fazekas Márta,
rendezte: Bácskai Mihály. (1996). Rabelais: Gargantua c. darabja ugyancsak
különdíjat kapott az országos fesztiválon. Rendezte: Pánczél Jolán. A pécsi
országos fesztiválon első lett A klón tragédiája. A darab bejutott a La Roche
sur Yon-i Frankofón Fesztiválra (1999). A főbb szereplők: Nagy Anita, Fekete
Csaba, Bácskai Dávid, Ádor Orsolya, Nyíri Péter. Nyelvi gondozója: dr. Bácskainé
Fazekas Márta és Antonjuk Éva. Rendezte: Bácskai Mihály. 2002-ben XIX. Lajos
álma a II. helyen végzett a pécsi fesztiválon. Rendezte: Matos Ibolya, az iskola
szervezőtanára. A darab nyelvi gondozója Antonjuk Alexander, aki eredeti
ötleteivel, több rendezésével aratott sikert a különböző versenyeken. Ebben a
tanévben fesztivál-győztesek lettek a Pattogatott Kukorica János meseparódiával
Matos Ibolya és Antonjuk Alexander vezetésével. A legemlékezetesebb németnyelvű
előadások Keserű Imre rendezéséhez fűződnek. Eric Kastner: Emil és a detektívek
regényfeldolgozása egy német középiskolai fesztiválon III. helyezést ért el.
Németországban és Ausztriában játszották A két Lotti regényadaptációt
(1992-1993). Testvériskoláink szereplői is többször felléptek iskolánkban
Emlékezetes marad egy francianyelvű (1989) és egy németnyelvű bemutató (1998).
Az előbbinek Mado Westermayer, az utóbbinak Helmuth Geltz volt a szervező lelke.
Igen szép szakmai sikerekkel dicsekedhetnek az
angolnyelvű diákszínpadi bemutatók. Ezeket az országos fesztiválokat 1992 óta
rendezik, valamennyi országos döntőre bejutottak tanítványaink, s mindegyiken
értékes díjakat szereztek. A Snow White az I. helyen végzett. (Emlékezetes,
különdíjas alakítások: Angyal Márta, Gyarmati Éva, Hajduk Károly (1995). Az
elfújta a szél zenés paródia is országos I díjat nyert (1996). Rendezte:
Perjésné Dózsa Erzsébet. Irodalmi paródiaműsor a Homelet, ugyancsak az I. helyen
végzett. Különdíjas szereplők: Kovács Lehel, Rádi Katalin, Grecsó Zoltán. A
rendezők: Perjésné Dózsa Erzsébet és Keserű Imre.
Az összes idegennyelvű műsort nem tudjuk még csak
felsorolni sem. Volt olyan iskolai bemutató, ahol a továbbjutásért négy
angolnyelvű diákszínpad versengett. Ez is mutatja, hogy diákszínpadi céljainkat
teljesítettük az elmúlt évtizedekben.
Kétségtelen tény, hogy a drámaisok játékkultúrája,
fellépése - a különböző tréningek, fellépések következményeképp - megnyugtató,
nyelvi ismereteik azonban hézagosak. Ebből a szempontból feltétlenül kívánatos
az idegen nyelv gyakorlása drámai szituációban. Ugyanakkor a nyelvi tagozatos
osztályok előnye - optimális körülmények közt - a biztos nyelvtudás, amelyhez
meg kell tanulni a színpad törvényeit. Különösen a hangos szövegmondásban, a
határozottabb fellépésben, mozgásukban, énektudásukban fejlődhetnek igen sokat,
ami azt jelenti, hogy ezeknek az idegen nyelvi diákszínpadi törekvéseket
támogatni kell. Sokat segíthetnek nekik a drámaisok, mert ez a segítség az
idegen nyelv gyakorlásának a legjobb formája, vagyis a drámaisoknak is hasznos.
Jó lenne a természettudományos tagozatok bevonása a diákszínpadi munkába, mert
olyan készségek birtokába juthatnak, amelyek nélkülözhetetlenek ebben az
átalakuló, új világban. Soha nem szabad elfelejteni, hogy a diákszínpad, a
drámatagozat nem cél, hanem eszköz a sokoldalú, művelt, alkotó ember
jellemformálásában.
Összeállították: Bácskainé Erzsi
néni Bácskai Miska bácsi
Horváth Mihály
Gimnázium
|